Jak szóstoklasiści wędrowali na lekcjach języka polskiego śladami Stasia i Nel

Na języku polskim uczniowie klasy VI E wykonywali lapbooki dotyczące lektury „W pustyni i w puszczy”. Szóstoklasiści wykazali się niezwykłą aktywnością artystyczną i kreatywnością. Uczniowie wykorzystywali talenty: plastyczne, kompozycyjne, estetyczne i literackie. Przed przystąpieniem do pracy uczniowie wypisali na tablicy hasła, w myśl których podjęli pracę nad projektem: WIEM, WYBIERAM, SZUKAM, ODKRYWAM, TWORZĘ. Ostatnim etapem pracy nad lapbookiem była jego prezentacja na forum klasy.

Lapbook (w wolnym tłumaczeniu „książka na kolanach”) to rodzaj teczki tematycznej, w której umieszczamy informacje na wybrany temat. Taka teczka pełni funkcję interaktywnej przestrzeni na wykresy, opowiadania, rysunki, zdjęcia, terminy itp. Wszystko to jest umieszczone w przeróżnych kopertach, zakładkach, kieszonkach, skrytkach.

Na kolejnych lekcjach dotyczących powieści H. Sienkiewicza, uczniowie występowali w roli profesjonalnych dziennikarzy i przeprowadzali wywiad z bohaterami lektury. Odgrywali mini scenki, wcielając się w rolę Stasia lub Nel oraz dziennikarzy z wybranych stacji radiowych i telewizyjnych. Pisali i opracowywali graficznie artykuł prasowy do gazetki szkolnej nt. porwania dzieci w Afryce.

Takie pomysły na omawianie lektury chwyciły od razu. I oto właśnie chodziło!

Tekst i fot.: mgr Justyna Brzezińska