TYDZIEŃ EDUKACJI GLOBALNEJ W NASZEJ SZKOLE

W poniedziałek na dobry początek tygodnia, uczennice klasy 6a Nadia Chrostek
i Ewelina Gałka przedstawiły młodszym kolegom i koleżankom bajkę poruszającą zagadnienia edukacji globalnej „Po drugiej stronie gór”. Wydarzenie było tym ciekawsze, że uczniowie klasy 1b i klasy 1c poznali tę opowieść w formie teatrzyku kamishibai.

We wtorek uczniowie klasy 1b nawiązując do oglądanej bajki i poruszanych w niej zagadnień zmiany klimatu, zmierzyli się z tajemniczo brzmiącym hasłem – SMOG.
Podobne jak pierwszaczki z hasłem smogu, choć na nieco wyższym poziomie, zmagali się uczniowie klasy 7c.

W środę obie klasy pierwsze uczestniczyły wspólnie w zajęciach wprowadzających
w tajniki zagadnień z zakresu edukacji globalej. Dzięki zabawie LUDZKI WĘZEŁ poznali zasady współdziałania i wzajemnych współzależności. Mieli również możliwość zaobserwować, iż każdy z nas jest inny i inaczej spostrzega otaczający nas świat. Wiedzą już dzięki zabawie NARYSUJ, CO JA NARYSOWAŁAM, że aby nam wszystkim lepiej się żyło musimy ze sobą rozmawiać, szanować się wzajemnie i przestrzegać praw wszystkich ludzi do godnego życia.

Tygodniu Edukacji Globalnej przypada bowiem MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ PRAW DZIECKA oraz OGÓLNOPOLSKI DZIEŃ PRAW DZIECKA, a wszystko
w rocznicę uchwalenia Konwencji o 
prawach dziecka, czyli najważniejszego dokumentu stanowiącego o prawach najmłodszych. 

Właśnie dlatego uczniowie, nie tylko klas pierwszych, poznawali swoje prawa,
a co za tym idzie też obowiązki.
Zapoznali się z sytuację dzieci w różnych zakątkach naszego globu i okazało się, że niestety wciąż w wielu miejscach na świecie są łamane ich prawa. W niektórych klasach rozgorzała dyskusja na temat:Jaki mamy na to wpływ i czy możemy tym dzieciom jakoś pomóc? Rozmawialiśmy o organizowanych akcjach charytatywnych w tym o akcji „Wyślij pączka do Afryki”.

Uczniowie klasy 6a również uczestniczyli w zajęciach w ramach TEG 2019. Przypomnieli sobie posiadaną wiedzę w tym zakresie i wzięli udział w dyskusji na temat odpowiedzialnej konsumpcji i jej znaczenia dla klimatu. Wprowadzeniem do zajęć był film :Przeżyła szok, gdy kupowała buty” oraz rozegrana gra edukacyjna „Poznaj prawdę o swoich butach”.

Agnieszka Żelazna